tisdag 27 oktober 2015

Tallin del 1

Då var det dags för lite minisemester med familjen på höstlovet.
Denna gång hade vi bestämt oss för att lämna bilen hemma så det blev till att åka in till stan med komunala färdmedel; buss, pendeltåg, tunnelbana och så buss igen. Så på måndag eftermiddag packade vi iväg oss, vi lyckades med att få allt vi behövde till resan i en resväska, ja förutom barnens egna leksaker som de bar själva i sina ryggsäckar.
Barnen såg verkligen fram emot resandet och tyckte det var roligt att få åka så många olika färdmedel.
Stortrollen underhöll med lite sång under färden.
Väl på båten hade vi turen att få hytterna bredvid varandra, vi är en person för mycket för att kunna få sova i samma hytt tyvärr. Så jag sov med de två yngsta och maken tog hand om de två äldsta.
Men innan sovdags så blev det lite lek, shopping och sen gick jag med stortjejerna till nattklubben och såg en jättebra show med bra musik!
William hade betet sig mindre bra så han fick tillbringa tid i hytten med M-P och Minja istället.
När vi väl kommit till ro och barnen somnat så hade jag själv lite svårt att sova.
Men när det trådlösa nätverket var väldigt svagt och segt så hade jag inte annat att göra än beundra de underbara små trollen som sov så gott.
På tisdag morgon var vi framme i Tallin, vi kom i iväg som vi skulle från båten och promenerade från terminalen till vårt hotell.
På vägen roade sig barnen med lite allt möjligt.
Vi kunde inte få våra rum ännu så istället lämnade våra väskor där och tog en promenad för att kika runt på gamla stan.
Vi råkade gå förbi en marsipanaffär som visade sig vara mer än så. De hade ett museum på nedre våningen där allt i utställningen var gjord av marsipan!
Barnen fick köpa en varsin liten figur innan vi gick vidare. Lunch stopp blev nästa ställe, en restaurang/pub vid stora torget.

På eftermiddagen kom vi tillbaka till hotellet och bekantade oss med våra rum, familjerum med en dörr emellan våra två rum. Innan barnen åt upp sina marsipanfigurer så fick jag föreviga dem.

Därefter var det dags för något som barnen längtat efter, att bege sig till badet.
Det var premiär bad för Minja i simhallen, hon älskade det!
Och såklart gjorde de andra trollen det också, vi hade svårt att slita dem därifrån.
Tanken var att äta middag på hotellet men då vi kom till restaurangen var det fullt! Nästa sittning skulle vara först 1,5 timme senare och det skulle vi inte orka vänta på.
Istället fick vi ta på oss igen och promenera till en restaurang närmare stan som vi blev rekommenderade från personalen vid entrén, Vapiano.
I väntan på maten så roade barnen sig med lite olika miner och efter den goda maten så lekte de i lekhörnan.

Promenaden till hotellet var tuff för barnen, et var kallt och blåste mycket och så var de trötta efter allt promenerande.
Jag är imponerad av att de orkat gå så mycket som vi gjort idag.