söndag 1 april 2012

Snäll stora syster och bror

På förmiddagen så tog jag mig tid för en dusch.
Janiina låg nöjd i babysittern medan Sanna och William spelade äppelspelet i vardagsrummet.
Men efter några minuter så trivdes inte Janiina längre.
Då kommer Sanna och William springandes och försöker trösta, ger nappen och pratar med henne som jag brukar göra, oj vad de har snappat upp mitt tröstebeteende mot Janiina.
Men då det inte hjälper någon längre stund så föreslår jag att de ska sjunga eller prata med henne.
Då springer båda iväg och jag börjar stressa på mig själv lite, men avbryter mig då jag ser att stortrollen återvänder.
Först kommer William med en tamburin och börjar spela på den med ett leende inför Janiina, som tystnar och tittar förvånat på.
Sedan kommer Sanna släpandes på böcker och så sätter hon sig bredvid Janiina. Men innan hon hinner börja läsa så har William hämtat ett munspel.
Sen står han där och spelar på munspelet samtidigt som han trampar "takten" med foten på tamburinen!
Så söt han är! Förvånansvärt duktig också...
Men snart ledsnar han och sätter sig bedvid Sanna som börjar "läsa" saga för Janiina.
(lyckades klura ut vart bilderna hamnat i lånetelefonen, så därför lite sen uppdatering 8/4)
Resten av min duschtid och medan jag klär på mig så läser de ur boken och visar bilderna för Janiina.
En riktigt stolt mammahjärta dunkade glatt och jag fick till och med en glädje tår i ögat medan jag iaktog trion...

Eftermiddagen tillbringades på dansen, det är ju söndag.
Men idag smet jag ensam (!) iväg tidigare då jag hade träning inför convention. Jag blev några minuter sen dock då maken kom hem tio i tolv från svensexan han varit på, och min träning skulle börja tolv...
Idag fick jag dansa rätt mycket (både Basic, Linedance och A1) då Sanna och William lekte glatt med sina medhavda leksaker som de själv fått packa ner i sina ryggsäckar.
De är inte lika blyga inför de andra dansarna heller utan pratar och leker även med några av dem.
Janiina trivdes kanon i min famn medan jag dansade, måste komma ihåg att ta sjalen med till nästa gång då den är bättre för rygg och axlar då man bär längre stunder. Men bb-tain funkar väldigt bra för Janiina i alla fall.
Oj, vad jag saknar min telefon... hade flera kanon fotolägen idag, självklart kommer inspirationen då man inte kan ta bilder *suck*
// Sargit

1 kommentar:

farmor Anci sa...

ja det skulle verkligen ha varit roligt å se Storasyskonen ta hand om lillasyster. Vilka duktiga barn!!